سپتیک تانک،سختی گیر،منهول هلدینگ صنایع برتر

هلدینگ صنایع برتر بعنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات فایبرگلاس و پلی اتیلن در ایران می باشد66709528_021

سپتیک تانک،سختی گیر،منهول هلدینگ صنایع برتر

هلدینگ صنایع برتر بعنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات فایبرگلاس و پلی اتیلن در ایران می باشد66709528_021

چربیگیر

چربی گیرچیست و چگونه کار می کند؟


هر ساله حدود نیم میلیون تن چربی و روغن به سیستم فاضلاب کشور وارد می شود.چربی و روغن به دیواره های لوله می چسبد و موجب انسداد لوله ها و آسیب رساندن به تجهیزات تصفیه آب می شود. ورود چربی و روغن (FOG) به جریان آب آسیب جدی به محیط زیست خواهد زد.به همین دلیل ، قوانین مدیریت صحیح FOG  برای  آشپزخانه ها به شدت اجرا می شود. رعایت نکردن قوانین ممکن است جریمه های سنگین و یا حتی تعطیلی آشپزخانه را در پی داشته باشد.

چربی و روغن (FOG) می تواند برای آشپزخانه های تجاری مشکلات زیادی را ایجاد کند ، زیرا باعث انسداد لوله های داخلی شده و منجر به خرابی تجهیزات  و نیاز به تعمیرات می شود.

خوشبختانه ، سیستم مدیریت چربی  مانند چربی گیر به راحتی در دسترس  است و اولین راه حل آشپزخانه ها برای مدیریت FOG می باشند. اما آنه چه هستند و چگونه کار می کنند؟


چربی گیر چیست؟

چربی گیر ها بیشتر از 100 سال است که مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان جدا کننده چربی ها ، مبدل ها، گیرنده ها ،ذستگاه های مدیریت چربی و یا چربی گیر شناخته شده اند.

آنها در مکان های زیادی استفده می شوند مانند :

رستوران ها

کافه ها

هتل ها

مدارس و دانشگاه ها

نانوایی و شیرینی پزی ها

به طور ساده ، یک چربی گیر یک ظرف است که  فاضلاب حاوی FOG  قبل از ورود به سیستم زهکشی وارد آن می شود. این مخزن طراحی شده تا چربی در آن بماند و آب عاری از چربی از آن خارج شود.

چربی گیر ها بر این پایه کار می کنند که روغن های گیاهی و حیوانی 10 تا 15 درصد چگال تر از آب هستند و با آب مخلوط نمی شوند. بنابراین چربی ها و روغن در بالای آب شناور می شوند.

هنگامی که فاضلاب وارد چربی گیر می شود ، میزان جریان کاهش می یابد به طوری که به  فاضلاب زمان کافی جهت خنک شدن و جدا سازی به 3 لایه داده می شود.چربی در بالای چربی گیر افزایش می یابد و با استفاده از یک دیواره به دام می افتد. جامدات در کف مخزن جدا سازی شده و آب تمیز از زیر بافل به سمت خروجی عبور می کند . بسیاری از چربی گیر ها دارای صافی  برای جمع آوری بقایای جامدات هستند ، که باعث کاهش میزان جامدات می شود و در انتهای چربی گیر قرار دارند.

با گذشت زمان ، مواد جامد و چربی تشکیل می شود و اگر اجازه دهید تا بیش از اندازه  انباشته شوند ، می توانند از خروجی فرار کنند و در بعضی شرایط از طریق ورودی سرریز  کنند. به همین دلیل ، چربی گیر باید بصورت منظم تمیز و مرتب شود.

زمان بین تمیز کردن یا پمپ کردن چربی گیر بستگی به مقدار فاضلاب و سایز چربی گیر دارد اما معمولا بین 2 تا 4 هفته می باشد. با اضافه کردن روغن مایع بیولوژیکی به سیستم این دوره زمانی می تواند تا 8 هفته طول بکشد. راه حل ترکیبی از باکتری های غیر پاتوژن با مواد مغذی و آنزیم ها برای شکستن FOG  با کمک چربی گیر است.این فرآیند دوزینگ (Dosing) نامیده می شود.

دوزینگ نیز می تواند در مرحله خروجی بعنوان یک روش دیگر برای جلوگیری از  ساختن چربی در ورودی اجرا شود.

انواع مختلف چربی گیر

3 نوع اصلی چربی گیر وجود دارد ، هیدرومکانیکی غیرفعال(دستی)، خودکار و ثقلی.

چربی گیر های دستی

 یکی از رایج ترین سیستم های مورد استفاده در مکان های کوچک است . به این دلیل که قیمت پایینی دارند  و در سایز های مختلف تولید می شوند  و به راحتی بر روی اکثر سینک ها نصب می شوند و برای واحد های بزرگتر با فاضلاب بیشتر نیز در دسترس هستند.

طراحی چربی گیر دستی به سال 1885 در ایالات متحده آمریکا به ثبت رسید. حتی امروزه طراحی چربی گیر ها بر اساس همان مدل چربی گیر 1885 صورت می گیرد. آنها معمولا از پلاستیک و یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و باید به صورت دستی تمیز شوند.

چربی گیر اتوماتیک( خودکار)

سیستم اتوماتیک که بعنوان AGRU  (automatic grease removal units) نیز  شناخته می شود از بعضی اصول همانند چربی گیر دستی استفاده می کند اما در برنامه زمانبندی شده محتویات مخزن دوباره حرارت داده و چربی در سطح جمع می شود .

چربی جمع شده در سطح به کلکتور  انتقال یافته و به راحتی تفکیک و بازیافت می شود.

برنامه ریزی شده بر اساس مقدار FOG  تولید می شود و اپراتور ها برای اندازه گیری یا بررسی مقادیر چربی نیست.

مانند  سیستم های دستی آنها در اندازه های مختلف برای مصارف مختلف تولید می شوند . در حالی که قیمت بالاتری دارند ، کارآمد تر هستند و هزینه های دراز مدت و تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.

چربی گیر ثقلی

چربی گیر ثقلی معمولا  دفنی هستند از جنس بتن ، فایبر گلاس یا استیل  ساخته می شوند. مشابه چربی گیر های دستی کار می کنند اما ظرفیت بسیار بیشتری دارند و برای جریان بالا عملکرد بهتری دارند.

چربی گیر های ثقلی باید بصورت برنامه ریزی شده توسط متخصص سرویس شوند.